måndag 6 februari 2017

Arkeologi

I en gammal trädgård kan man hitta både det ena och andra när man rotar i jorden - fortfarande efter tolv år hittar jag konstiga saker till och med i rabatter som har varit omgrävda både en och två gånger. 



Oftast är det bara lite större stenar som ju inte är så konstigt, men genom åren har jag dragit upp patronhylsor, rostiga fönsterhaspar, stora tegelrör, legobitar (fast just de härrör möjligen från familjen Trädgårdstid själv...) och annat bråte. Jag brukar lägga "fynden" i små högar vid rabattkanten och ibland får de ligga kvar där ett tag innan jag kommer mig för att samla in och slänga. 



Lite frustrerande är det också när man har hackat sig ner en bra bit genom den stenhårda ler"jorden" för att plantera en klätterros och man dyker på en stor rot som sitter rakt i vägen. Men det ojämförligt värsta fyndet var den sex kubikmeter stora oljetanken som grävfirman hittade när vi skulle lägga om avloppet. Den blev inte helt billig att bli av med.

Till våren ska vi påbörja en utbyggnad - det blir spännande att se vad som dyker upp när vi gräver för den nya plattan...!

6 kommentarer:

  1. Hej!

    Ja, med dagens miljötänk är det svårt att inse hur ovarsamt man handskades med naturen. Vi flyttade ut i skogen i slutet av 90-talet och det är många, många lass vi kört till kommunens anläggning för avfall, metaller, glas, plast, gamla skor och cyklar, taggtråd ja, allt som inte naturen kan bryta ner. Det fanns ingen sophämtning och då gjorde man sig av med skräpet på enklast tänkbara sätt, mellan några stenar i skogen.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera
  2. Spännande. Eller inte. Speciellt trädrötterna kan jag tänka mig var mindre kul att få fram.
    Här hittade vi ett flera kvadratmeter stort skikt med uthälld cement (!) i trädgården, 30 cm ner, precis där vi skulle plantera avenboksbersån...
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Så spännande med ert bygge! Kanske mest spännande med det ovan mark :) Hoppas trädgården i övrigt förblir intakt...
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Mmm... känner igen det där. Jag har haft två äldre hus med trädgård i sluttningar. Allt som slängdes användes som fylle. Så några skottkärror glas,porslin, gamla skor osv blev det varje säsong när jag grävde på sluttningssidan :)

    Hoppas tillbyggnaden inte bjuder på något tråkigt under mark!

    KRam, Carina

    SvaraRadera
  5. Men så spännande är det är på gång! Det är ett sjudundrandes projekt att bygga till ett hus. Det kommer såklart att påverka trädgården, men så roligt med alla nya möjligheter. Det är faktiskt kul med förändring, bara precis inte när man står i skiten. Jag drömmer om mitt växthus och hoppas nu att det kanske blir till hösten.

    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Haha, jag har precis samma erfarenheter, till och med oljetanken, men den fick faktiskt ligga kvar begravd i min singelträdgård. Vi skall också gräva nytt för vatten och avlopp men vi inväntar att våra planer på utbyggnad skall realiseras, det blir inte iår. Först är det köksrenovering som gäller. Hoppas vi får följa utbyggnaden här på bloggen. Trevlig helg! Kram /Charlotte

    SvaraRadera