torsdag 1 september 2016

Mera zinnior


I år gick jag all-in på zinnior och de har verkligen levererat. Två hela pallkragar är fulla av zinnior och antagligen gillar de utrymmet kring fötterna, för de har aldrig varit så stora.

I morse plockade jag ett jättefång av de mer långstjälkade blommorna och gjorde buketten på bilden ovanför. Zinnior har verkligen ett alldeles särskilt uttryck, särskilt när man sätter ihop dem många tillsammans. 

Fördelen med att plocka blommorna är att man kan fortsätta njuta av dem i vas medan plantan tar nya tag för att ersätta de förlorade blommorna med nya! Annars är de ju väldigt snygga på plats också...

Zinnior 'Queen Lime Red'
Zinnia 'Envy'
Marylandzinnia 'Zahara Starlight Rose'

4 kommentarer:

  1. Din bukett är verkligen urläcker. Odlar också zinnia men inte så många sorter (som du) varje år men nästa år ska det bli fler och definitivt någon grönaktig.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Vilka färger! Zinnia är ju en helt fantastisk blomma, den ska jag så nästa vår - i mängder!
    Ha en skön helg nu...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Så läcker bukett och härligt att de trivts så. Jag gillar zinnia men tyvärr så glömde plantskötaren vattna mina sådder när jag var på resa. Men några underbara har det blivit. Så jag kommer så nästa år också.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Hei, så mange vakre Zinnia du har! Vet jeg har sådd de før, men det er lenge siden. Vil prøve noen av "dine" til neste år! Ha en fin kveld,
    Klem, Ida

    SvaraRadera