måndag 19 oktober 2015

Höstfynd!

Jag är lite för dålig på att besöka plantskolor, men eftersom jag har fina Trädgårdshandel i Limhamn på min cykelväg hem från Friskis & Svettis så tog jag mig tid att slinka in där i lördags. Vilken tur, för de hade en ganska fulladdad rea-avdelning... En kvart senare kom jag hem med tjugo perenner för en tia stycket! Kanske inte praktexemplar allihopa, men rötterna såg fina ut och det kändes värt ett försök. Liite mer än en kvart tog det sedan att plantera allihop, men nu har drakmynta, kärleksört och tolv plantor rosa stäppsalvia hittat nya platser. 


De flesta av stäppsalviorna klämdes in mellan nyplanterade rosor och höstanemon på ena sidan och flyttade självsådder av stjärnflocka och daggkåpa på den andra. Planteringsavstånd - eh, vadå??



8 kommentarer:

  1. Vilka fynd! Och det är bra att plantera tätt, man ska inte ge ogräset en chans. Så det så!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Kommer att blomma fint till nästa säsong, det är snyggt när det står tätt!
    Det är bra med höstrea! Ha det gott

    SvaraRadera
  3. P.s du vet väl att höstanemoner har en förmåga att ta över hela landet =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte de vita (tyvärr!)... Jag är glad om den överlever vintern eftersom den är så nyplanterad. Annars skulle jag gärna vilja ha en skog av de vanliga rosa någonstans, men det skulle i så fall vara någonstans avskilt eftersom de som du säger har en viss attackinstinkt...:-)
      Kram
      E

      Radera
  4. Perfekt att plantera tätt, så slipper du rensa så mycket. Sen blir det så där "engelskt" frodigt i rabatterna:-)
    Ha det gott!
    Titti

    SvaraRadera
  5. Ja, plantskolornas sista höstreafynd är verkligen fynd! Har själv fyndat gräs och buxbom för bara en tjuga. Då är det roligt att handla och det är bara att köra på och trycka ner det i rabatterna! ;) till våren är man ju jätteglad att det redan sitter där och börjar växa!


    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera
  6. Grattis till de fina fynden! Kul att snabbesöket blev så bra.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  7. Verkliga fynd och det är ju rötterna som räknas. Egentligen är det ju värdelöst att lockas till köp av redan blommande plantor som man ibland gör. Det har ju fullt upp med blomningen och behöver inte kämpa med att rota sig också.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera