måndag 22 juni 2015

Rosenbågen levererar!

I början av året fattade jag beslutet att byta ut rosorna vid rosenbågen vid uppfarten och både beställde, mottog och jordslog de nya rosorna av sorten 'Zépherine Drouhin'. Som jag skrev då (här och här) var jag rätt missnöjd med den befintliga rosen 'Madame Alfred Carrière' som alltså har hängt riktigt löst under våren. Sen kom en fotfraktur på mig själv i vägen för alla tyngre trädgårdsarbeten, och rosorna fick stå kvar. Tur var det (för rosen alltså, inte direkt för mig) för Madame Carrière har minsann spottat upp sig i år och blommar just nu helt ljuvligt! Partnerrosen 'Ilse Krohn Superior' slår också snart ut och då ska det bli spännande att se om även den har lagt manken till inför hotet om uppgrävning...

Rosorna får alltså som det ser ut en ny chans. Det nya problemet är nu var jag då ska plantera mina två 'Zépherine'? Jag får väl vänta på att den där självklara insikten om det perfekta stället ska drabba mig - som den ju faktiskt rätt ofta gör i trädgårdssammanhang :-)






4 kommentarer:

  1. Wow vad vackert! Vilken tur att du inte grävde upp Madame Carrière en av mina favorit rosor. Min har ännu inte kommit lika långt med blommningen som din! Jag har haft otur med Zepherine Drouhin den dog i vintras för mig. Den enda som dog i år.

    SvaraRadera
  2. Så kan det gå! Det gäller att prata högt upp uppgrävning nära växten ifråga... ;) Mme Alfred blommar fint här. Efter tio år och en flyttning. Och de där två rosorna du nu har över kommer du säkert på en bra plats för. Rätt som det är, som du skriver, fattar man att 'där ska de vara!'
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Första kommentaren var jag!!!! Du är så välkommen om du har vägarna förbi en annan dag!!!

    SvaraRadera
  4. Underbar rosbåge, jag skulle också vilja ha en någonstans. Är tyvärr inte alls bra på rosor, de blir aldrig frodiga hos mig.

    SvaraRadera