fredag 16 januari 2015

Blommig fredag - Årets trädgårdsplaner!

Det känns som om jag har haft en riktigt lång trädgårdspaus - faktiskt nästan ända sedan i somras. Med korta inhopp för det "nödvändigaste" som vattning, kruktömning och lökplantering, så har jag inte riktigt haft suget och har tillbringat mer tid än vanligt inomhus. Men NU börjar längtan komma tillbaka och tur är det, eftersom det finns en del att göra i trädgården!

För att vara realistisk vågar jag inte hoppas på att mer än ett stort projekt blir av, förutom att hålla ordning på allt det gamla (samt genomföra en hel källarrenovering...). Men även en katastrofsyn som nedan kan förhoppningsvis leda till att det blir finare än innan. Denna leråker ligger på norrsidan av huset, som vi egentligen inte har gjort någonting med förutom att klippa gräset och nödtorftigt hålla efter buskarna längs staketet.

Sviterna efter avloppsomläggningen
Nu är min plan att anlägga en stor buskrabatt längs husgaveln som ska kantas med storgatsten och med en liten färdig yta för robotklipparen. Rabatten ska bestå av enbart vidjehortensia 'Incrediball' eller 'Strong Annabelle' som den också heter. Möjligen petar jag ner några vårlökar så småningom, men i princip ska den vara helt enhetlig. Det tar nog några år innan hortensiorna har fyllt ut och blommar sådär sagolikt som jag tänker mig, men så är det ju alltid!

Bild från Proven Winners
Resten av ytan rullar vi gräs på, och så ska jag fundera vidare om jag ska göra något särskilt med den rensade ytan vid staketet eller om jag bara ska sätta nya blandade buskar där så att det smälter in med resten av oredan...

Fler storslagna planer hittar du hos Hélena på Bland Rosor och Bladlöss:

http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/2015/01/premiar-arets-tradgardsplaner.html

12 kommentarer:

  1. Helt underbart med en hortensia rabatt. Här sätter de inte knopp för de fryser ner ute i rabatten så i höstas grävdes 3 upp och krukades och sattes i ett kallförråd. Hoppas de klarar sig nu!

    Ha en skön helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Åh vilken härlig syn med alla Hortensior! Alldeles, alldeles underbart! Precis som ditt fina telefonskal som också var jättefint. Trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  3. Så deilig når hagegnisten kommer tilbake etter at den aller mørkeste tiden er forbi. Jeg håper du får gjennomført prosjektet ditt slik du ønsker. Ha en fin helg! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  4. Det blir alldeles säkert helt fantastiskt fint när det blir klart, vem vill inte ha en hortensiarabatt liksom?:)
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  5. Det kommer ju att bli supersnyggt! Bara tänk vilken vacker rabatt när hortensia har vuxit till sig.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Ja där har du något att bita i. Hortensia häck blir super snyggt!
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt vackert blir det!
    Trevlig Vecka!
    Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  8. Jo nog blir den häcken sagolik alltid! Lycka till!/ Monica

    SvaraRadera
  9. Hortensia är ett mycket bra val till en norrsida, tillsammans med vårlökar kommer det att bli attraktivt under en lång tid av året.
    Lycka till
    Marta

    SvaraRadera
  10. Det blir toppenfint ska du se.....=)

    Trevlig helg!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  11. Hortensian var väldigt vacker och behagligt med en enhetlig häck. Att vara realistisk och ha nåbara mål är viktigt tror jag, eller snarare känner jag allt oftare.

    Ha en härlig helg! Carina

    SvaraRadera
  12. Spennende plan, tror dette blir kjempefint. Sånn type hekk ser veldig fin ut, blir spennende å følge med på hvordan det blir :-) Ha en fin uke :-)

    SvaraRadera